Vårkänslor

Nu har vi kickar igång utomhus tränings säsongen totalt!:) turbo tycker det är jätte kul att jobba, men han påminner så mycket om en trav häst jag hade förr. När vi går "långt" och han börjar bli lite trött och det är mycket människor och trafik så blir han stressad och är svår att få kontakt med. Vissa säger att en hund inte tar godis när han ät stressad eller nervös, tubbe reagerar så att han ser inte mig, inte godis och hör inte klickern. Det handlar om sekunder här, från att vara super mottaglig till att få tunnelseende. Måste vi jobba mer på, att miljöträna och köra lydnad med störning helt enkelt. Men jag vill ju inte överdriva så han bara blir stressad.... Ska nog bara ta en vanlig promenad genom stan något snart också!

Sitt-Stanna. Tidsövning. Kunna stå själv med fokus på mig. Detta görs sakta med små steg en bit bort och några sekunders andetag.

Sitt till Ligg- Avstånds lydnad. Svårt, tappar fokus på mig, svårt att föstå vad jag vill. Måste bli lite tydligare.

Knoppar nu!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback